Μαθήματα κλασικής παιδείας: « Η Δημοκρατία και τα Δυναστικά πολιτεύματα», 22η Διδακτική περίοδος 2024-2025, Μάθημα 13ο
Θέμα: Η Δημοκρατία και τα Δυναστικά πολιτεύματα (Σύγκριση μέσα από κορυφαίους διανοητές της Αρχαιότητας : Δημοσθένης, Λυσίας κα.)
Εισηγητής: Ζήσης Μητλιάγκας - Φιλόλογος
Σε μια σειρά μαθημάτων από την προηγούμενη διδακτική περίοδο είδαμε την γέννηση την λειτουργία, την εξέλιξη του Δημοκρατικού Πολιτεύματος στην Αρχαία Ελλάδα καθώς και τα αποτελέσματα σε όλους τους τομείς της ανθρώπινης δραστηριότητας στον Αρχαίο κόσμο. Το βασικό χαρακτηριστικό της Δημοκρατίας είναι το ότι απελευθερώνει ενεργοποιεί και αξιοποιεί, σε καθεστώς ελευθερίας και Δικαιοσύνης, όλο το ανθρώπινο δυναμικό μιας κοινωνίας και για αυτό υπήρξε μοναδική πρόοδος σε όλους τους τομείς. Στην τελευταία διδακτική ενότητα (8 Ιανουαρίου 2025) θα δούμε τη διαφορά ανάμεσα στο απελευθερωτικό δημοκρατικό πολίτευμα και τα καταπιεστικά και ανελεύθερα δυναστικά πολιτεύματα ( τυραννίες, μοναρχίες κα.). Έτσι μέσα από κορυφαίους διανοητές της Αρχαίας σκέψης θα παρατηρήσουμε ότι το δημοκρατικό πολίτευμα, δηλαδή αυτό στο οποίο κυρίαρχος είναι ο πολίτης, οι λειτουργίες αυτού του πολιτεύματος γίνονται με βάση τη βούληση του πολίτη και προς όφελος του Δήμου, δηλαδή του συνόλου των πολιτών μιας κοινωνίας. Ενώ στα δυναστικά πολιτεύματα κυρίαρχο είναι η βούληση και το συμφέρον του δυνάστη, οπότε το ανθρώπινο δυναμικό παραγκωνίζεται, αδρανοποιείται και χρησιμοποιείται για την εξουσία και τα συμφέροντα του δυνάστη και όχι συνολικά για το Δήμο, δηλαδή για το σύνολο των πολιτών. Ο περιορισμός όμως και η ανελευθερία της δημιουργικότητας του ανθρωπίνου δυναμισμού, βλάπτει και φέρνει την οπισθοδρόμηση στο σύνολο των πολιτών εξυπηρετώντας μόνο τα συμφέροντα του δυνάστη.
-η Α.Ε Θέρμη Σερρών (Τηλεθέρμανση)
-η TOYOTA ΟΥΣΤΡΙΑΣ Α.Ε. ΣΕΡΡΕΣ-ΚΑΒΑΛΑ-ΔΡΑΜΑ,
- ο ΔΡΟΜΕΑΣ Α.Β.Ε.Ε.Α και ΠΑΝ ΜΑΡΚΕΤ, Γ. Παναγιώτου