Οι Βρετανοί «κάνουν σκονάκια» βλέποντας ταινίες
Οι Βρετανοί «κάνουν σκονάκια» βλέποντας ταινίες. Σύμφωνα με δημοσίευμα στην εφημερίδα Guardian ένας στους δέκα Βρετανούς παραδέχονται ότι εξαπατούν το σύστημα εξέτασης στα σχολεία, μελετώντας διασκευές των κλασικών έργων σε ταινίες αντί να διαβάζουν το αυθεντικό κείμενο. Σύμφωνα με την έρευνα του YouGov (που ρώτησε 2.000 ανθρώπους για τις αναγνωστικές τους συνήθειες) οι σύγχρονες διασκευές κλασικών έργων αποδείχτηκαν πολύ πιο δημοφιλείς απ? ότι περίμεναν και οι ίδιοι οι καθηγητές. Φυσικά πιο πολύ «διαβάζονται» ο «Ρωμαίος και η Ιουλιέτα» σε σκηνοθεσία Baz Luhrmann, ενώ η παραγωγή του BBC «Περηφάνει και Προκατάληψη» έχει διευκολύνει πολύ μαθητικό κόσμο. Οι Λονδρέζοι μάλλον είναι οι πιο «εικονοκλέφτες» αφού 16% παραδέχονται ότι χρησιμοποίησαν πλάνο-πλάνο στο διάβασμα ενός κλασικού κειμένου. Κι ενώ το ένα τρίτο των ενηλίκων ομολογεί ότι ποτέ δεν διάβασαν κλασικά κείμενα, πολλοί πιστεύουν ότι η σύγχρονη ζωή έχει πολλά κοινά με την Βρετανία του Ντίκενς και πολλοί πιστεύουν ότι πολλά παιδιά αρνούνται να μεγαλώσουν υποφέροντας από το σύνδρομο του Πήτερ Παν. Άσε που 30% των γυναικών που ψάχνουν έναν πλούσιο μοιάζει να επηρεάστηκαν από την «προξενήτρα» Τζέιν Ώστιν και το τυπικό θέμα των μυθιστορημάτων της. Το «Περηφάνεια και Προκατάληψη» φηφίστηκε το πιο αγαπημένο μυθιστόρημα για 16% των γυναικών, ενώ για το 9% των αντρών ο «Φρανκενστάιν» της Μέρι Σέλεη-γυναίκας πάντως! Τελικά στα κλασικά μυθιστορήματα υπάρχουν όλα: αγάπες, γάμοι, χωρισμοί, φόνοι, μυστήρια και γι αυτό επιβιώνουν ενάντια στα αντίστοιχα μοντέρνα. Οι συγκρίσεις με τις περασμένες ζωές-φαίνεται-δίνει περισσότερο θέμα απ? ότι η συνειδητοποίηση του παρόντος. Να μια έρευνα ανεφάρμοστη στην ελληνική κοινωνία: Κανένας Έλληνας δεν διδάχτηκε ποτέ ένα ολόκληρο ελληνικό μυθιστόρημα ώστε να ανατρέξει σε πιθανή διασκευή του σε ταινία. Αν πάλι αποφάσιζε να δει Καραγάτση ή κάποιον συγγραφέα της γενιάς του ?30 (πόσο βολεύουν ακόμη το διδακτικό και καλλιτεχνικό συντηρητικό γίγνεσθαι) σε σήριαλ μάλλον δεν θα προλάβαινε γιατί τα επεισόδια τελειώνουν ανάλογα με τα ποσοστά της μυστηριώδους AGB και τις αποφάνσεις του Διευθυντηρίου των Διαφημιστών που αυτοί κουμαντάρουν πολιτιστικά την ελληνική τηλεόραση. Θεόδωρος Γρηγοριάδης