Ελληνική Λογοτεχνία 2008
Ελληνική Λογοτεχνία 2008 Ο κριτικός Βαγγέλης Χατζηβασιλείου επιλέγει τα σημαντικότερα βιβλία της ελληνικής λογοτεχνίας που κυκλοφόρησαν μέσα στο 2008 ________________________________________ ΜΕΝΗΣ ΚΟΥΜΑΝΤΑΡΕΑΣ Το show είναι των Ελλήνων «ΚΕΔΡΟΣ» Στον κόσμο της τέχνης, αλλά και της πολιτικής ή της Ιστορίας ανοίγεται με τις ανά χείρας νουβέλες του ο Μένης Κουμανταρέας, που προσπαθεί να φανταστεί (και να δείξει καταλλήλως με τη μυθοπλασία του) τι μπορεί να είπαν ο Κ. Π. Καβάφης και ο Δημήτρης Μητρόπουλος κατά τη διάρκεια της μίας και μοναδικής τους συνάντησης (το τι προκάλεσε αυτή τη συνάντηση είναι μια άλλη, εξίσου ενδιαφέρουσα ιστορία), ποια σχέση είναι δυνατόν να είχε η Μαντάμ Μπατερφλάι με την 4η Αυγούστου και τον Ιωάννη Μεταξά και, τέλος, τι θα μπορούσε να ανταλλάξουν ο νικητής του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου Ουίνστον Τσόρτσιλ και ο Σιάντος. ________________________________________ ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ ΚΑΡΑΠΑΝΟΥ Η ζωή είναι αγρίως απίθανη Ημερολόγια 1959 ? 1979 ΕΠΙΜ.: ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ «ΩΚΕΑΝΙΔΑ» Η Μαργαρίτα Καραπάνου (1946 - 2008) δεν έπαψε ποτέ να κοιτάζει το πρόσωπό της στον καθρέφτη: όχι για να κολακευτεί και να ναρκισσευτεί, αλλά για να ανακαλύψει ολόκληρη την αλήθεια του. Στις εικοσάχρονες ημερολογιακές εγγραφές της η Καραπάνου ξεκινάει από τις περιπλανήσεις της στο καλλιτεχνικό Παρίσι και τα ερωτικά πάθη της εφηβείας της για να φτάσει μέχρι τη μάχη της με τη μανιοκατάθλιψη και την καταφυγή της στη θεραπεία της γραφής, που έδωσε ένα έργο όπως το «Ναι» (1999), ενώ είχαν προηγηθεί τα πολυδιαβασμένα «Η Κασσάνδρα και ο Λύκος» (1976) και «Ο υπνοβάτης» (1985). ________________________________________ ΕΥΓΕΝΙΑ ΦΑΚΙΝΟΥ Για να δει τη θάλασσα ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ «ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗΣ» Κάτι έχει συμβεί στην ηρωίδα του καινούριου μυθιστορήματος της Ευγενίας Φακίνου και έχει χάσει τη μνήμη της. Παρ' όλα αυτά, η πρωταγωνίστρια θυμάται να μαγειρεύει. Δουλεύοντας στην κουζίνα μιας ταβέρνας στον Κολωνό, όντας όλη την ημέρα πάνω από πιάτα και καζάνια, αλλά και δοκιμάζοντας να εφαρμόσει συνταγές λησμονημένων φαγητών, η ηρωίδα θα δώσει έναν τεράστιο αγώνα προκειμένου να επανακτήσει και να επαναλειτουργήσει τη μνήμη της. Το φαγητό ως ένας δραστικός τρόπος μνημοθεραπείας. ________________________________________ ΓΙΑΝΝΗΣ ΞΑΝΘΟΥΛΗΣ Κωνσταντινούπολη Των ασεβών μου φόβων «ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ» Ο Γιάννης Ξανθούλης επιστρέφει σε μια πόλη την οποία, απ' ό,τι φαίνεται, έχει κυριολεκτικά λατρέψει: η Κωνσταντινούπολη γίνεται γι' άλλη μία φορά το πεδίο της αφήγησής του, για να μας αποκαλυφθεί σε όλη τη μεγαλοπρέπεια και την πολυπλοκότητά της: από τα τζαμιά, τον Βόσπορο και τους αφόρητα πολυσύχναστους δρόμους μέχρι τα θορυβώδη τηλεοπτικά δελτία, τους φίλους που είναι πρόθυμοι να ξεναγήσουν τον αφηγητή σε μέρη και γωνιές τις οποίες δεν έχει ξαναδεί, αλλά και τα καλλιτεχνικά εργαστήρια που είναι έτοιμα να βγάλουν στο φως την καλλιτεχνική τους παραγωγή. Ενα μυθιστόρημα πόλης για μία από τις μεγαλύτερες πολιτείες της υδρογείου. ________________________________________ ΓΙΑΝΝΗΣ ΕΥΣΤΑΘΙΑΔΗΣ Πορσελάνη ΔΙΗΓΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΝΕΚΡΕΣ ΦΥΣΕΙΣ «ΥΨΙΛΟΝ / ΒΙΒΛΙΑ» Μια σειρά από αντικείμενα ή συνθέσεις αντικειμένων βάζουν σε λειτουργία τη μνήμη, ανασύροντας στην επιφάνεια γεγονότα τα οποία βοηθούν τον αφηγητή να κατανοήσει εις βάθος τον εαυτό του, προσθέτοντας καινούρια (κάπως διαφορετικά φωτισμένα) στοιχεία στην ταυτότητά του. Οπαδός των μικρών κατασκευών, ο Γιάννης Ευσταθιάδης στήνει στις σελίδες των διηγημάτων του ένα διαρκές παιχνίδι με τον κόσμο του ονείρου και των αναμνήσεων, αλλά και με τις σπάνιες ηδονές τις οποίες είναι σε θέση να προσφέρουν οι ανακλήσεις. Ανακλήσεις άλλοτε απρόσμενες και άλλοτε παρακινημένες από μια τελείως άσχετη αφορμή. Ανακλήσεις, σε κάθε περίπτωση, που μας βοηθούν να συνειδητοποιήσουμε ποιοι ακριβώς είμαστε. ________________________________________ ΜΑΡΙΑ ΕΥΣΤΑΘΙΑΔΗ Το κόκκινο ξενοδοχείοΗ αδύνατη αναπαράσταση «ΚΕΔΡΟΣ» Τι ακριβώς κάνει η μνήμη μας όταν δοκιμάζει να ανασυστήσει το μακρινό παρελθόν; Μπορεί να αναδιοργανώσει και να βάλει σε τάξη πολλές και διαφορετικές μεταξύ τους εποχές ή είναι σε θέση να αναπαραγάγει τα επεισόδια μίας και μόνον περιόδου, ενώνοντάς τα με την ίδια κλωστή; Κι ακόμη, πώς είμαστε βέβαιοι για το ότι η μνήμη δεν θέλει να μας εξαπατήσει, να ενεργήσει επιλεκτικά, ακόμη και να επινοήσει κάποιες αφηγήσεις προκειμένου να εξυπηρετήσει καλύτερα τον εξωραϊσμό τού εγώ; Αυτά είναι τα ερωτήματα τα οποία απασχολούν τη Μαρία Ευσταθιάδη στο καινούριο πεζό της, το οποίο δεν είναι τίποτε άλλο από μια προσπάθεια αναδρομής στο παιδικό παρελθόν - μια προσπάθεια που αποδεικνύει πόσο δύσκολο, αλλά και πόσο γοητευτικό είναι να πετύχουμε την ανασύστασή του. ________________________________________ ΜΑΝΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ Άνθρωπος στο πηγάδι ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ «ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ» Ριγμένος σε ένα πηγάδι και σφηνωμένος μεταξύ πραγματικότητας και παραίσθησης, ο πρωταγωνιστής του καινούριου μυθιστορήματος του Μάνου Ελευθερίου θα υποχρεωθεί μετά την πολύωρη και αγωνιώδη παραμονή στον πάτο του να ανακατέψει στις εικόνες του τα πάντα: τις αναμνήσεις των παιδικών ή των εφηβικών του χρόνων, τις πλοκές από ιστορίες τις οποίες δεν κατόρθωσε ποτέ να ολοκληρώσει (είναι συγγραφέας), αλλά και ένα πλήθος εικασιών για τους τρόπους διάσωσής του. Το πηγάδι, παρ' όλα αυτά, θα αποτελέσει μέχρι το τέλος τον απόλυτο εφιάλτη του. ________________________________________ ΓΙΩΡΓΟΣ ΝΟΜΙΣΕΝ ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΤΙΓΡΑΦΗ ΦΙΛΙΠΠΟΣ Δ. ΔΡΑΚΟΝΤΑΕΙΔΗΣ Ο δολοφόνος διαφεύγει «ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ» Παίζοντας με το όνομα του Ζορζ Σιμενόν και θέλοντας να ξηλώσει ορισμένες βασικές συμβάσεις του αστυνομικού μυθιστορήματος, ο Φίλιππος Δ. Δρακονταειδής επινοεί τον δικό του αστυνομικό συγγραφέα, που υπογράφει ως Γιώργος Νομισέν και θα βρίσκεται κάθε μήνα στα ράφια των βιβλιοπωλείων με ένα καινούριο βιβλίο. Στο πρώτο τομίδιο της σειράς, μια νέα γυναίκα βρίσκεται δολοφονημένη σε κεντρικό σημείο της Αθήνας και εκείνοι οι οποίοι αναλαμβάνουν την έρευνα για τον εντοπισμό του δολοφόνου έχουν να αντιμετωπίσουν σημαντικά προβλήματα. Στην υπόθεση εμπλέκονται πολλά πρόσωπα και οι συνθήκες αλλάζουν συνεχώς - με διαφορετικό, όμως, τρόπο από τους συνήθεις. ________________________________________ ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΛΦΟΠΟΥΛΟ Καφέ Λούκατς Budapest noir ΠΡΟΛΟΓΟΣ: ΒΑΣΙΛΗΣ ΒΑΣΙΛΙΚΟΣ «ΑΓΡΑ» Ο φόνος μιας μοιραίας γυναίκας στη Βουδαπέστη του 1988, ένας δημοσιογράφος που βρίσκεται στην πόλη για ένα συνέδριο κι ένας Μαγυάρος αστυνομικός που αναλαμβάνει την έρευνα. Ενα μαύρο μυθιστόρημα για τη Βουδαπέστη και την Ουγγαρία πριν από την πτώση του Τείχους και μια περιπλάνηση σε μια πόλη σφραγισμένη από την Ιστορία και το μυστήριο. ________________________________________ ΓΙΩΡΓΗΣ ΜΑΝΟΥΣΑΚΗΣ Ο εθελοντής ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ «ΚΙΧΛΗ» Ο Γιώργης Μανουσάκης (1933 - 2008) γράφει ένα ιστορικό και πολεμικό μυθιστόρημα, που ξεκινάει από το 1912 και φτάνει μέχρι το 1940. Ο ήρωάς του περιπλανιέται από την Κρήτη, τη δυτική Μακεδονία και την Ηπειρο μέχρι την Αθήνα, τη Θεσσαλονίκη, τη Σμύρνη και την Κωνσταντινούπολη. Ολόκληρη η πολιτική και στρατιωτική ιστορία της Ελλάδας του πρώτου μισού του 20ού αιώνα μέσα από τα μάτια ενός εφήβου που εξελίσσεται σε συνειδητό και ενεργό πολίτη, έτοιμο να ανταποκριθεί στις έντονες προκλήσεις ενός ιδιαίτερα ταραγμένου περίγυρου. ________________________________________ ΝΙΚΗΤΑΣ ΠΑΡΙΣΗΣ Τα κόκκινα στραγάλια ΔΙΗΓΗΜΑΤΑ «ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ» Διηγήματα ανάκλησης και μνήμης - η πρώτη πρωτότυπη λογοτεχνική δουλειά του φιλόλογου και κριτικού Νικήτα Παρίση. Ο αφηγητής ανατρέχει στα χρόνια της εφηβείας του ή και σε νεότερες εποχές, έχοντας πάντα στραμμένο το βλέμμα του στο συλλογικό. Αυτό δεν σημαίνει πως από τις σελίδες του βιβλίου του αποσύρεται το ατομικό: ο έρωτας, η καθημερινότητα, η προσωπική επαφή με τον άλλο αποτελούν εκ των ων ουκ άνευ στοιχεία της συλλογής διηγημάτων «Τα κόκκινα στραγάλια», κάνοντας πιο χειροπιαστό το συλλογικό τους φόντο. ________________________________________ ΣΩΤΗΡΗΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ Σαν το λίγο το νερό «ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ» Ενας άνθρωπος πεθαίνει χωρίς να έχει προλάβει να προσφέρει στη ζωή του την αναγκαία ακεραιότητα. Ετσι, επιβάλλεται να επιστρέψει επί γης και να προσπαθήσει να αποκαταστήσει με έναν ορισμένο τρόπο τα πράγματα. Κοιτάζοντας στα βάθη της ψυχής του, αλλά και στον εξωτερικό κόσμο, ο ήρωας του Σωτήρη Δημητρίου απαιτεί μια γενναία κάθαρση για τον εαυτό του: θέλει να μάθει ό,τι δεν έμαθε σε ολόκληρο τον βίο του - να νιώθει και να κατανοεί τους άλλους, να μπορέσει να τους βάλει στην καρδιά του έναντι παντός κόστους. Ενα βιβλίο εσωτερικής μεν περιπλάνησης, αλλά με πολλές εξωτερικές προβολές. ________________________________________ ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΚΑΜΠΑΡΔΩΝΗΣ Όλα βαίνουν καλώς εναντίον μας ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ «ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ» Μετά τον Τσιτσάνη, ο Βαμβακάρης. Στο καινούριο του μυθιστόρημα ο Γιώργος Σκαμπαρδώνης αναλαμβάνει να ξετυλίξει το νήμα της ζωής του βασιλιά του ρεμπέτικου Μάρκου Βαμβακάρη. Αποκαλύπτοντας το τοπίο της ελληνικής κοινωνίας πριν από το ξέσπασμα του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου, ο Σκαμπαρδώνης συγκεντρώνει την προσοχή του στον μεγάλο έρωτα του Βαμβακάρη, που δεν είναι άλλος από την πολυτραγουδισμένη Ζιγκοάλα. Γύρω από το πρόσωπο της Ζιγκοάλα χτίζεται όλος ο κόσμος (καλλιτεχνικός, κοινωνικός και ηθικός) του ρεμπέτικου. Ενα μυθιστόρημα για το τραγούδι και τον έρωτα. ________________________________________ ΛΕΝΑ ΔΙΒΑΝΙ Τι θα γίνω άμα δεν μεγαλώσω. Και άλλα αναπάντητα ερωτήματα «ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗΣ» Πότε ενηλικιωνόμαστε: Οταν παύουμε τα παιδιαρίσματα και σκεφτόμαστε σοβαροφανώς, χωρίς να σκάσουμε ποτέ ξανά χαμόγελο στη ζωή μας, ή όταν ωριμάζουμε δίχως το πέπλο της σοβαροφάνειας, προσπαθώντας να πιάσουμε κάτι από τις πολλαπλές προκλήσεις της εποχής μας; Αυτό είναι το γενικό πνεύμα μέσα στο οποίο κινείται με την καινούρια συλλογή διηγημάτων της η Λένα Διβάνη. Με μια γραφή που βρίσκεται μεταξύ διηγήματος και χρονογραφήματος, η συγγραφέας περνά από μια μεγάλη γκάμα ζητημάτων της καθημερινής ζωής. ________________________________________ ΑΓΓΕΛΑ ΚΑΣΤΡΙΝΑΚΗ Ερωτας στον καιρό της ειρωνείας ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ «ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ» Τα μεγάλα ερωτικά πάθη είναι κάποτε ικανά να διαλύσουν τα πάντα: φιλίες, οικογενειακές σχέσεις, πολυετείς γάμους. Τα ερωτικά πάθη μπορεί, επίσης, να προκύψουν όλως αιφνιδίως, εισβάλλοντας σε μια κατά τα άλλα καλά τακτοποιημένη και εμφανώς ήσυχη ζωή, από την οποία και διεκδικούν πρωτοφανές μερίδιο. Είναι, όμως, όντως έτσι ή μάλλον είναι πάντα έτσι τα πράγματα; Στο «Ερωτας στον καιρό της ειρωνείας» η πρωταγωνίστρια αρχίζει μιαν έξαλλη ερωτική ιστορία, αλλά γρήγορα επιστρέφει στην ασφάλεια του σπιτιού της. Η εποχή μας, λέει η ηρωίδα του πρώτου μυθιστορήματος της Αγγέλας Καστρινάκη (μέχρι τώρα τη γνωρίσαμε ως διηγηματογράφο), δεν είναι η εποχή των παθών και της έντασης, αλλά, όλως αντιθέτως, της ειρωνείας και της απόστασης. ________________________________________ ΑΡΙΣΤΕΙΔΗΣ ΑΝΤΕΝΑΣ Αριθμοί «ΑΓΡΑ» Ο Αριστείδης Αντονάς έχει φτιάξει έναν κόσμο αλληγοριών και συμβόλων, που μοιάζει έντονα επηρεασμένος τόσο από τους μυστηριώδεις λαβυρίνθους του Χόρχε Λούις Μπόρχες όσο και από διάφορες λογοτεχνικές δυστοπίες, όπως, μεταξύ άλλων, τα έργα του Ζαμιάτιν και του Οργουελ. Από τον «Επισκέπτη» (1988), τους «Τέσσερις κήπους» (1989) και τους «Δύο μισούς» (1995) μέχρι τον «Τρικέφαλο» (2001), τον «Φλογοκρύπτη» (2003) και τον «Χειριστή» (2006), ο Αντονάς έχει χαράξει μιαν εξαιρετικά σταθερή πορεία, την οποία συγκεντρώνει τώρα στον τόμο «Αριθμοί». Ο τόμος περιλαμβάνει και την καινούρια δουλειά του, που τιτλοφορείται «Μετά τους αριθμούς». ________________________________________ ΗΛΙΑΣ ΜΑΓΚΛΙΝΗΣ Η ανάκριση ΝΟΥΒΕΛΑ «ΚΕΔΡΟΣ» Η πρωταγωνίστρια του δεύτερου πεζογραφικού βιβλίου του Ηλία Μαγκλίνη υποφέρει από κρίσεις ανορεξίας και βουλιμίας, ενώ το μυαλό της δεν μπορεί να ξεφύγει από τα σωματικά και ψυχικά βασανιστήρια τα οποία υπέστη ο πατέρας της κατά τη διάρκεια της δικτατορίας. Η Μαρίνα βρίσκεται μονίμως σε κατάσταση οργής και προσπαθεί να βρει διέξοδο είτε στη φωτογραφία είτε στις εγκαταστάσεις, όπου υποχρεώνει το κορμί της σε performance art. Η στιγμή της μεγάλης έκρηξης θα έρθει όταν θα ανατραπεί η σχέση με τον πατέρα της. Περιπλάνηση στους χώρους και στους ψυχισμούς της σύγχρονης Αθήνας με ιστορικές αναφορές στα σκοτάδια του ΕΑΤ - ΕΣΑ. ________________________________________ ΕΛΕΝΗ ΛΑΔΙΑ Ταραντούλα ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟΝ ΤΗΣ «ΕΣΤΙΑΣ» Ο Ευμένης είναι συγγραφέας, αλλά απογοητευμένος από τη ζωή της πρωτεύουσας σπεύδει να εγκατασταθεί στο χωριό και αποφασίζει να μην ξαναγράψει μυθιστόρημα: εφεξής θα γράφει μόνο μελέτες. Λίγο καιρό αργότερα, όμως, στο χωριό συμβαίνει ένα φονικό και ο Ευμένης επανέρχεται στο μυθιστόρημα χωρίς να παραιτηθεί από τη συγγραφή μελετών, που έχουν ως θέμα τους τους αιρετικούς του αρχαίου παρελθόντος. Οταν τα ανθρώπινα πάθη συναντούν τα πάθη της μεταφυσικής ή της θρησκείας. ________________________________________ ΘΑΝΑΣΗΣ ΤΡΙΑΡΙΔΗΣ Ich bebe Οταν οι αμαξάδες μαστιγώνουν τα άλογα «ΤΥΠΩΘΗΤΩ» Πεζά γυρισμένα σε στίχο ή γραμμένα με μια παράξενη στίξη, που τα μετατρέπει σε πολύ σύντομα αποφθέγματα, από έναν συγγραφέα ο οποίος μας έχει συνηθίσει στην οξύθυμη, ηθελημένα υπερβολική και υψηλότονη κριτική. Στο στόχαστρο του Θανάση Τριαρίδη μπαίνουν όλες οι χαλασμένες και διεφθαρμένες όψεις της πολιτικής και της κοινωνικής μας ζωής, ενώ η γλώσσα που χρησιμοποιεί για να τις καυτηριάσει δεν είναι άλλη από τη γλώσσα του καγχασμού και της κοροϊδίας. ________________________________________ ΣΑΚΗΣ ΣΕΡΕΦΑΣ Μαμ «ΚΕΔΡΟΣ» Λογοτεχνική μετάπλαση ενός θεατρικού έργου, το «Μαμ» είναι ένα επίμονο, ατελείωτο παιχνίδι με το ζήτημα της ενηλικίωσης. Παρακολουθούμε τις περιπέτειες του Ζοζέφ του Μεγάλου, όπως και τις εμπειρίες μιας σειράς επικουρικών χαρακτήρων, οι οποίοι εμπλέκονται στη γλώσσα της γαστρονομίας, αλλά και της φαντασίας, για να στήσουν έναν τρελό χορό γύρω από μια πλοκή η οποία ξετυλίγεται με διαδοχικές ανατροπές και αιφνιδιασμούς. ________________________________________ ΑΡΙΣ ΑΛΕΒΙΖΟΣ Ας μην ενοχληθεί κανείς ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ «ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ» Ενας ήρωας που δοκιμάζει συνεχώς να ξεφύγει από τον εαυτό του, αλλά είναι υποχρεωμένος να τον βρίσκει κάθε τόσο ξανά μπροστά του. Η πορεία είναι από την οικογένεια και το σχολείο προς την εκκλησία, το ποδόσφαιρο, το κόμμα, τον στρατό και τους επαγγελματικούς αγώνες, και από εκεί προς τον έρωτα και τη μοναξιά. Ενα μυθιστόρημα που παίζει με τη γελοιότητα και τη σοβαρότητα, αναμειγνύοντας ειρωνεία και δράμα. ________________________________________ ΦΩΤΗΣ ΓΕΩΡΓΕΛΕΣ Νυχτερινές πτήσεις «ΚΕΔΡΟΣ» Κείμενα για ταξίδια - παντός είδους ταξίδια: ταξίδια με νυχτερινές και πρωινές πτήσεις, ταξίδια στο βραδινό κέντρο της Αθήνας, αλλά και ταξίδια μακριά από την πραγματικότητα. Ταξίδια στον πάντα μαγικό κόσμο της παιδικής ηλικίας, στην προσωπική φαντασία, αλλά και στον ιστορικό χρόνο. Υπάρχουν ακόμη, όπως παρατηρεί ο Φώτης Γεωργελές προεισαγωγικά, «αυτοκίνητα στην εθνική οδό, έλεγχοι διαβατηρίων, σημειώσεις σε αποδείξεις διοδίων, σε κάρτες επιβίβασης. Κείμενα χωρίς χρονολογική σειρά, διαδρομές στο ίδιο μεγάλο ταξίδι. Κείμενα γραμμένα νύχτα, πρέπει να παραδοθούν πάντα κάποιο επόμενο πρωί». ________________________________________ ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ ΚΟΡΤΩ Ο αφανισμός του Νίκου ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ «ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗΣ» Τι κάνει κάποιος όταν νιώθει πως η ζωή του έχει πορευτεί σε μια πλήρως αδιάφορη τροχιά και έχει βυθιστεί στο κενό ενόσω δεν έχει την παραμικρή ιδέα πως σύντομα θα κληθεί να αντιμετωπίσει το τέλος του; Τι συμπεράσματα θα βγάλει σε μια τέτοια περίπτωση για τη ζωή του και τι θα είναι σε θέση να κάνει (αν θα είναι όντως σε θέση να κάνει το οτιδήποτε) για να αποτρέψει τον θάνατό του; Ενα μυθιστόρημα για τη γέννηση, τη μοίρα, τον χρόνο και την Ιστορία. ________________________________________ ΝΙΚΟΣ ΘΕΜΕΛΗ Οι αλήθειες των άλλων «ΚΕΔΡΟΣ» Από το Λονδίνο και το Αϊβαλί μέχρι τη Μυτιλήνη, την Κομοτηνή και την Αθήνα των μέσων του 20ού αιώνα. Ο Νίκος Θέμελης αφηγείται την περιπέτεια μιας οικογένειας από δεκαετία σε δεκαετία, ενώ σπεύδει να τη συνδέσει με την περίεργη ιστορία ενός χειρογράφου και ενός σημαντικού μυστικού το οποίο κρύβει. Ένα μυθιστόρημα για την ετεροδοξία και τη διαφορά, που βάζει στο κέντρο της θεματικής του κάτι το οποίο ζούμε και αντιμετωπίζουμε καθημερινά τριγύρω μας: την άρνηση των περισσοτέρων να αποδεχτούν μια εκδοχή των πραγμάτων έξω από τον εαυτό τους. ________________________________________ ΓΙΩΡΓΗΣ ΓΙΑΤΡΟΜΑΝΩΛΑΚΗΣ Το χρονικό του Δαρείου ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ «ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ» Ένα μυθιστόρημα άγριας παρωδίας των έργων και των ημερών του ιστορικού ΠΑΣΟΚ: όταν στο πολιτικό προσκήνιο κυριαρχούσαν ο μεσσιανισμός και η αυθαιρεσία σε συνδυασμό με τις εθνικιστικές κορόνες και τη σοσιαλιστική ρητορεία. Ενα μυθιστόρημα στο οποίο δεν αναγνωρίζουμε μόνο το ΠΑΣΟΚ της δεκαετίας του 1980, αλλά και κάθε είδους αριστερόστροφο λαϊκισμό. Ο Γιατρομανωλάκης δεν παρωδεί μόνο τη σύγχρονη ιστορική πραγματικότητα, αλλά και το πολιτικό μυθιστόρημα ως είδος: εξαρθρώνοντας έναν προς έναν τους βασικούς του κώδικες κάνει κάτι το οποίο έχει διαπράξει ήδη κατά το παρελθόν με το campus novel και το ιστορικό μυθιστόρημα. ________________________________________ ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΔΟΞΙΑΔΗΣ, ΧΡΙΣΤΟΣ Χ. ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ, ΑΛΕΚΟΣ ΠΑΠΑΔΑΤΟΣ, ΑΝΝΙΕ DI DONNA Logicomix «ΙΚΑΡΟΣ» Ένα από τα πρώτα εικονογραφημένα μυθιστορήματα στην Ελλάδα, το οποίο ξετυλίγει μιαν άκρως δραματική ιστορία: τον αγώνα των μεγάλων μαθηματικών των πρώτων δεκαετιών του 20ού αιώνα να θεμελιώσουν την επιστήμη τους στους κανόνες της λογικής. Από τον Μπέρτραντ Ράσελ και τον Φρέγκε μέχρι τον Βίτγκενσταιν και τον Γκέντελ, οι μαθηματικοί αναγκάστηκαν στο τέλος να καταθέσουν τα όπλα μπροστά στο μέγεθος του εγχειρήματος που δοκίμασαν να αναλάβουν: η λογική αντί να τους δώσει όσα έψαχναν τους οδήγησε είτε εκτός επιστήμης είτε στο ψυχιατρείο. Αυτή είναι η τραγωδία την οποία ξετυλίγει το «Logicomix» μπροστά στα μάτια του αναγνώστη, ανοίγοντας διάλογο με δύο ακόμη είδη: το μυθιστόρημα των μαθηματικών και το αστυνομικό μυθιστόρημα. ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ - 12/12/2008